Ook in het derde kwartaal moesten computermakers toezien hoe consumenten de voorkeur geven aan een tablet in plaats van een pc. Alleen de Amerikaanse markt lijkt voorzichtig op te krabbelen.
Het derde kwartaal is normaal gesproken het moment dat nieuwe studenten en scholieren een pc of laptop aanschaffen. Maar die impuls bleef het afgelopen kwartaal achterwege.
De pc-markt kromp voor het zesde kwartaal op rij, melden marktonderzoekers Gartner en IDC woensdag. Beide organisaties geven cijfers voor het aantal pc’s dat fabrikanten hebben verscheept naar winkels, niet het aantal pc’s dat consumenten daadwerkelijk hebben gekocht.
Gartner schat dat er 8,6 procent minder pc’s zijn verzonden, terwijl de collega’s van IDC het op -7,6 procent houden.
Er werden volgens IDC in totaal 81,6 miljoen pc’s verzonden naar winkeliers. Gartner houdt het op 80,3 miljoen, ongeveer evenveel als in het derde kwartaal van 2008.
Mensen stellen de aankoop van een nieuwe pc uit, constateert IDC, "of dat nu komt door de economische omstandigheden of doordat de kieskeurig zijn in hun aankopen". De cijfers wijzen er volgens het onderzoeksbureau op dat er een grote kans bestaat dat de markt ook volgend jaar zal krimpen.
Gartner-analist Mikako Kitagawa meent dat consumenten de voorkeur geven aan tablets, zowel in opkomende als volwassen markten. Dat gaat ten koste van het aantal verkochte pc's.
Het moeilijke kwartaal voor Acer en ASUS is eveneens bewijs dat consumenten de pc links laten liggen. Beide fabrikanten richten zich vooral op de consumentenmarkt.
Acer ging er volgens IDC 34,5 procent op achteruit, terwijl ASUS een min noteert van 34,1 procent. Gartner is iets milder en houdt het op een daling van zo'n 22,5 procent voor beide bedrijven.
Zakelijke markt voorkomt grotere krimp
Volgens IDC deed de pc-markt het iets beter dan verwacht, met name omdat bedrijven de portemonnee trokken voor nieuwe machines.
De grote drie van de pc-markt (Lenovo, HP en Dell) zijn sterker vertegenwoordigd op de zakelijke markt en profiteerden daarvan. Zij noteerden alle drie plusjes vergeleken met een jaar eerder.
Het Chinese Lenovo verslaat wederom HP en is de grootste pc-maker ter wereld met ruim 14 miljoen verzonden exemplaren in het derde kwartaal. Wel had Lenovo het iets zwaarder op de Chinese markt, maar dat wist het te compenseren door hogere verkopen in de rest van de wereld.
HP neemt de tweede positie in met iets minder dan 14 miljoen stuks. Dell moet het doen met zo'n 9,4 miljoen verscheepte exemplaren.
Lichtpuntje: de VS
Een lichtpuntje voor de computerfabrikanten is de Amerikaanse markt, die voorzichtig op lijkt te krabbelen. Volgens IDC kromp de markt in de VS met slechts 0,2 procent, terwijl Gartner jaar op jaar een groei zag van 3,5 procent.
"De derdekwartaalcijfers impliceren dat de Amerikaanse markt de grootste krimp heeft gehad", aldus Kitagawa van Gartner. "Tablets zullen invloed blijven hebben op de pc-verkopen, maar de Amerikaanse pc-markt zal een geleidelijkere daling zien in plaats van een forse achteruitgang in de komende twee jaar."
In de rest van de wereld blijft het kwakkelen. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika daalde het aantal verzonden pc's volgens Gartner met 13,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Azië-Oceanië noteerde een krimp van 11,2 procent in het derde kwartaal.
Lees ook
Windows 8 té modern voor doorsnee pc
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl